CANOPIES

JAG RUSAR INTE LÄNGRE ERAT LOPP

KRONÄRTSSOPPA

Kategori: Livet

Fyfan vilken god middag. Ibland gör jag bara allting så rätt!
 
 
Ingredienser:
Havregrädde
Kronärtskockar
vitlök
gul lök
grönsaksbuljong
vatten
olivolja
salt & peppar
 
Det här är den lättaste soppan som finns, ska ni veta. Och den är så otrolig snabb att göra.
 
Koka kronärtskockorna tills de är klara (vet inte hur länge..googla!)
Dra av alla blad tills du ser kärnan. Gröp ur det ''stråiga'' i mitten. Du kommer fatta vad jag menar!
Hacka gul löck och pressa vitlök. Häll ned det i en kastrull med olivolja. Stek tills löken är mjuk.
Häll ned kärnan från kronärtskocken, utan det stråiga alltså. Och mosa det tills det är bara bitar.
Fräs i några minuter.
Häll ned havregrädden, vatten (för mer önskad smak använd vattnet du kokade kronärtskockorna med från början) och buljongen. 
Låt koka upp medans du blandar.
Sänk varmen, häll i salt och peppar och låt sedan det småputtra ett tag. (körde i kanske 10 min eller nåt!)
Stavmixa soppan tills du får den så slät du vill ha den. Vill du ha stora bitar så behöver du inte stavmixa alls.
Smaka. Saknas nåt så fyll på.
Låt koka lite mer tills du känner för att äta den!
 
Garnera med mosa basilika blad, olja och rostade pumpakärnor. Rekomenderar även att ha vitlöksbröd till!
 
 
Skrev inte vilken mängd då jag faktiskt bara hällde ner på magkänslan! Lita på dig själv och dina smaklökar så kommer det gå galant!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: